Featured Post

Muka Penjenayah Sekolah Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah: Dendam sampai bakar

 Persoalan tentang punca kebakaran hampir terjawab. 7 remaja termasuk 5 suspek utama ditahan bagi membantu siasatan kebakaran pusat tah...

Pages

Sunday, February 15, 2015

Tips Kuruskan Badan

Perkongsian tips untuk badan kelihatan menarik




1. Kurangkan gula
Kurangkan gula atau tinggalkan tabiat makan dan minum sesuatu yang manis.Pengambilan gula yang banyak bukan sahaja mendatangkan penyakit malah penambahan berat badan.
Jadi say no kepada minuman berkarbonat/air gas
say no kepada sweet cupcake/donut.

2. Sarapan pagi
WAJIB ambil sarapan pagi.Tahukah anda mereka yang ambil sarapan pagi lebih kurus daripada mereka yang tidak bersarapan. Sarapan bukan sahaja mengenyangkan malah membekalkan tenaga untuk sepanjang hari. Sarapan juga membuatkan anda tidak makan terlalu banyak pada waktu tengahari.

3. Minum Air Putih
Untuk turun berat badan amalkan minum air masak/putih lebih dari 8 gelas. Alternatif lain-tambahkan menu jus buah tanpa gula sebagai diet anda.

4. Bahagikan makanan
Cara mudah untuk elak makan dalam kuantiti yang banyak adalah asingkan makann kepada dua bahagian. Simpan satu bahagian untuk dimakan kemudian, ia bukan sahaja menjimatkan malah mengawal tabiat pemakanan anda.

5. Masak di Rumah

Lazimnya makanan di luar mempunyai kalori yang tinggi, jadi apa kata anda masak makanan sendiri. Anda boleh mengawal kuantiti dan juga kalorinya sebab anda tahu bahan yang digunakan.

selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment